Wat is passend onderwijs?
Passend onderwijs is de naam voor de nieuwe manier waarop ervoor gezorgd wordt dat alle kinderen binnen het onderwijs de ondersteuning krijgen die ze nodig hebben. ‘Ieder kind het onderwijs dat past bij wat hij of zij nodig heeft!’ In deze nieuwsbrief voor leerkrachten informatie over Passend Onderwijs binnen SWV Twente Noord. Dat is de naam van het nieuwe samenwerkingsverband Passend onderwijs waarbinnen alle schoolbesturen (speciaal) basisonderwijs en speciaal onderwijs in Almelo, Hellendoorn, Rijssen-Holten, Tubbergen, Twenterand en Wierden samenwerken rond Passend Onderwijs. Een nieuwsbrief voor ouders is al eerder verschenen.
Passend onderwijs:
- betekent : zoveel mogelijk kinderen volgen onderwijs op een gewone school, in de buurt van de woonomgeving. Ofwel: regulier als het kan, speciaal als het moet.
- is te beschouwen als het vervolg van ‘Weer Samen Naar School’.
- krijgt vorm in de school door handelingsgericht werken. Denk aan het werken met groepsplannen, aansluiten op de
onderwijsbehoeften van ieder kind, het nauw betrekken van de ouders bij de ontwikkeling van hun kind.
- brengt nieuwe termen met zich mee. Zo is het woord zorg vervangen door ondersteuning. Schoolzorgteam heet daarom nu Schoolondersteuningsteam.
Passend onderwijs houdt ook in:
- dat het schoolbestuur zorgplicht krijgt: de verplichting om ervoor te zorgen dat iedere leerling passend onderwijs krijgt. Als dat niet kan op de eigen school, moet het schoolbestuur ervoor zorgen dat er een andere school gevonden wordt waar dat wel mogelijk is. Dit alles in nauwe samenspraak met de ouders. Door invoering van de zorgplicht wil het ministerie voorkomen dat ouders van een kind met extra onderwijsbehoeften van het kastje naar de muur gestuurd worden en dat deze kinderen thuis komen te zitten.
- dat schoolbesturen voor basisonderwijs, voor speciaal basisonderwijs en voor speciaal onderwijs samenwerken in een Samenwerkingsverband Passend Onderwijs. Door samen te werken met het speciaal (basis)onderwijs wordt het voor ieder schoolbestuur mogelijk om alle kinderen de ondersteuning te kunnen bieden die nodig is.
De S(B)O scholen in ons SWV zijn:
SBO: De Oosteres, de Rank en de Toermalijn te Almelo, de Brug te Hellendoorn, de Elimschool te Rijssen, de Sleutel te Vroomshoop, De Wissel te Mariënberg.
SO: de Herderschee, de Wissel en het Mozaiek te Almelo, de Elimschool te Hellendoorn en Boslust te Ommen.
- dat het systeem van de rugzakjes afgeschaft wordt. In plaats daarvan krijgen de scholen via het nieuwe samenwerkingsverband Passend Onderwijs geld om de extra ondersteuning die er nodig is binnen de school van te kunnen betalen.
- dat het makkelijker wordt om de extra ondersteuning daar in te zetten waar het nodig is. Een rugzakje werd alleen toegekend wanneer een kind aan landelijke, gedetailleerd omschreven criteria voldeed. De financiering, die bij Passend Onderwijs hoort, maakt het mogelijk om maatwerk te leveren, zonder dat er eerst psychiatrische diagnostiek hoeft te worden uitgevoerd.
- dat het geld voor extra ondersteuning evenredig over het land verdeeld wordt. Voor onze regio betekent dit een verandering in inkomsten; er blijft geleidelijk een kleiner bedrag beschikbaar voor de bekostiging van de ondersteuning.
- dat het SWV met minder middelen in de toekomst, toch inzet op voldoende ondersteuningsmogelijkheden voor het basisonderwijs.
- Dat het SWV wil creëren dat basisscholen voldoende middelen en verantwoordelijkheden krijgt om passend onderwijs te realiseren.
- Alle basisscholen en scholen voor speciaal(basis) onderwijs in Twente Noord werken samen om leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften goed onderwijs te bieden.
Passend onderwijs betekent niet:
- dat iedere school verplicht wordt om alle kinderen toe te laten. Wanneer een school een kind niet het onderwijs kan bieden dat het nodig heeft, hoeft de school de leerling niet toe te laten. In het schoolondersteuningsprofiel beschrijft de school welke ondersteuning ze naast de basisondersteuning kan bieden.
- dat het speciaal (basis)onderwijs afgeschaft wordt
Hoe ziet Passend Onderwijs er binnen onze regio uit?
- Het samenwerkingsverband bestaat uit zeven afdelingen. Dit zijn nu nog de huidige samenwerkingsverbanden WSNS. Iedere afdeling behoudt zijn eigen coördinator.
Alle scholen voor speciaal onderwijs van cluster 3 en 4 vormen ook een afdeling. Deze scholen werken dus samen binnen het SWV Twente Noord. Alle ambulante diensten zijn onderdeel van deze SO-afdeling. Deze diensten blijven bestaan maar gaan anders werken. Samen vormen ze een Expertise & Dienstenteam, dat scholen snel ondersteuning en advies kan geven.
Er is gekozen voor afdelingen om zo te waarborgen dat de kleinschaligheid en de korte lijnen die we kennen vanuit WSNS gehandhaafd blijven.
Vanzelfsprekend zal er nauw worden samengewerkt tussen de afdelingen.
- Passend onderwijs vraagt van de leerkrachten dat ze in hun onderwijs afstemmen op de verschillen tussen kinderen en dat kinderen op maat extra aandacht en hulp krijgen. Dit is een ontwikkeling die op de scholen in onze regio vaak al jaren geleden in gang is gezet. Natuurlijk kan het nog altijd beter en daar wordt door de schoolteams aan gewerkt. Passend onderwijs betekent kortom voor de scholen: doorgaan op de weg die al lang ingeslagen is.
- Op iedere school zitten nu al kinderen die extra ondersteuning krijgen. De scholen zijn gewend de benodigde hulp te organiseren en werken hierin samen met specialisten van buitenaf. Met de invoering van Passend Onderwijs blijft dit zo.
- Binnen het samenwerkingsverband is afgesproken dat iedere school snel een beroep moet kunnen doen op een orthopedagoog en een maatschappelijk werker. Specialisten met sbo-expertise en specialisten van het Expertise en Dienstenteam zijn door te school snel te benaderen. Binnen iedere afdeling worden hierover concrete afspraken gemaakt.
- Na de invoering van Passend Onderwijs (vanaf augustus 2014) kan, wanneer plaatsing in het speciaal (basis)onderwijs nodig is, dit binnen onze regio sneller geregeld worden. Schoolondersteuninsgteams vragen ondersteuning aan van een trajectbegeleider, die het proces van verwijzen coördineren. Er is dan geen PCL of CVI meer nodig.
- Wanneer kinderen geplaatst worden in het speciaal (basis) onderwijs zal dat zo veel mogelijk tijdelijk zijn. Als het kan, gaat een kind na verloop van tijd terug naar het regulier onderwijs. Let op: alleen als het kan, want de onderwijsbehoeften van het kind zijn bij beslissingen over terugplaatsing altijd doorslaggevend.
Wat betekent Passend onderwijs voor de kinderen met een rugzakje?
Het rugzakje verdwijnt per augustus 2014, maar ook daarna blijft er geld beschikbaar om ieder kind op school de ondersteuning te geven die nodig is. De schoolbesturen garanderen dat voor de huidige rugzakleerlingen de ondersteuning in 2014-2015 en de jaren erna in grote lijnen door kan lopen. De ambulant begeleider die nu leerling en leerkracht begeleidt, blijft na augustus 2014 betrokken bij de leerling. Dit is zo afgesproken binnen het samenwerkingsverband Passend Onderwijs Twente Noord. Wanneer ouders van rugzakleerlingen zich zorgen maken of de ondersteuning aan hun kind door zal gaan na augustus 2014, kunnen deze zorgen dus weg worden genomen. Ouders van rugzakleerlingen worden door de huidige ambulant begeleider geinformeerd over de ondersteuning aan hun kind na augustus 2014.
En voor de kinderen die nu op een speciale school zitten?
De kinderen die nu op het speciaal (basis)onderwijs zitten, mogen daar gewoon op school blijven, ook na augustus 2014. Voor deze kinderen verandert er dus niets.
Komen er met de invoering van Passend Onderwijs veel meer kinderen, die extra ondersteuning nodig hebben, op de basisscholen?
Van veel meer kinderen zal naar verwachting geen sprake zijn. De school beschrijft in het eigen Schoolondersteuningsprofiel waar de mogelijkheden en grenzen liggen. Het aantal kinderen dat extra hulp en aandacht nodig heeft zal op de basisscholen geleidelijk licht toe kunnen nemen. Het gaat daarbij om kinderen, waar veel scholen nu al goed begeleiding aan kunnen bieden. Hiernaast maakt de school op basis van de eigen visie en ambitie eigen keuzes.
De kinderen, waaraan gedacht wordt, krijgen namelijk nu al vaak onderwijs op een gewone school binnen onze regio.
Meer informatie
- De website van het SWV Twente Noord: www.swv-twentenoord.nl geeft meer informatie over de uitwerking in onze regio.
- Op www.passendonderwijs.nl, de landelijke site van het ministerie vind je veel actuele informatie over het landelijk beleid.
- Via deze link kun je een informatiebrochure voor leraren downloaden.
“Quiz-passend-onderwijs”
Zijn we op de hoogte van passend onderwijs in Twente Noord?
Quizvragen passend onderwijs voor schoolteams binnen SWV Twente Noord PO.
- Over welke gemeenten strekt samenwerkingsverband Twente Noord zich uit?
- Welke clusters voor speciaal onderwijs participeren ook in dit samenwerkingsverband?
- Wat is een Schoolondersteuningsprofiel?
- Wat wordt bedoeld met het Expertise en Dienstenteam (E&D)?
- Wat zijn volgens het samenwerkingsverband de uitgangspunten van handelingsgericht werken?
- Wat zeggen de standaarden handelingsgericht werken over de professionele houding van de leerkracht?
- Wat wordt bedoeld met het schoolondersteuningsteam?
- Welke rol hebben trajectbegeleiders?
- Wat verstaat het samenwerkingsverband onder handelingsgericht integraal arrangeren?
- Hoe verloopt de verwijzing naar het S(B)O vanaf augustus 2014?
De antwoorden zijn te vinden op de website van het samenwerkingsverband Twente Noord:
www.swv-twentenoord.nl
De bedoeling van bovenstaande “quiz-passend-onderwijs” is dat teams vanaf 24 maart t/m 18 april gezamenlijk de vragen en antwoorden bespreken. Per team kan een beantwoording van de vragen worden ingeleverd via het mailadres info@swv-twentenoord.nl. De sluitingsdatum is 19 april 2014. Hoe vollediger de antwoorden, hoe beter de beoordeling uitvalt. Soms kan doorgelinkt worden naar documenten van het samenwerkingsverband. Onder de goede inzendingen worden 3 cursussen verloot. Deze cursussen passen binnen de thema’s van passend onderwijs. Het thema wordt in overleg met de school gekozen.