Op woensdagmiddag 11 mei vond in Wijkcentrum De Schelf de leerkrachtkring Taal plaats. Tijdens een lezing werd gesproken over het percentage leerlingen dat met een onvoldoende technisch leesniveau aan het einde van groep 8 de basisschool verlaat, landelijk gezien. Er was aandacht voor het aanbod binnen de verschillende zorgniveaus.
Vervolgens ging de groep uiteen voor verschillende workshops. In de eerste workshop bespraken we Taaldenken in spel: Hoe kun je als leerkracht bijdragen aan de taalontwikkeling van leerlingen als ze aan het spelen zijn? Hoe daag je leerlingen uit zodat ze met de leerkracht en medeleerlingen mee gaan spelen? Hoe kun je laagtaalvaardige leerlingen ondersteunen tijdens spel?
In de tweede workshop, die ging over het monitoren van de technische leesontwikkeling, bespraken we verschillende interventies bij diverse leesproblemen. Wat doe je als de technische leesontwikkeling van een leerling stagneert of moeizaam tot ontwikkeling komt? Tijdens deze workshop laten we je zien hoe je de leesontwikkeling van leerlingen kunt monitoren en de leesvaardigheid kunt analyseren.
Het was een geslaagde middag met een mooie opkomst!