Hoogbegaafdheid

Hoogbegaafde leerlingen hebben een scherpe antenne voor authenticiteit: is wat je zegt oprecht, is wie je bent congruent met wat je zegt? Die antenne beïnvloedt de communicatie. Voor dat je het weet kom je samen in een verbale woordenwisseling terecht of slaat het valt het gesprek stil. En dat terwijl je op zoek bent naar contact en afstemming.

Naast het analytische vermogen doet de gevoelswereld mee en juist die combinatie zorgt voor een intensiteit in de communicatie die een beroep doet op jouw bewustzijn. Ondanks dat er nog veel onderzoek te doen is over de combinatie van hoogbegaafdheid en (hoog)gevoeligheid (Nauta en Ronner, 2007), komen er signalen dat veel hoogbegaafde mensen zowel cognitief als emotioneel veel in huis hebben en daardoor hun leven intens beleven.

Aandacht voor wat een hoogbegaafde leerling (en zijn of haar ouders) voelt voor, tijdens of na een situatie is niet vanzelfsprekend. Soms is er ruimte voor een gevoel, soms wordt het onderdrukt. Soms is de leerling zich van het gevoel bewust, maar vaak ook niet. Tijdens deze interactieve lezing neemt Maarten je mee in zijn ervaringen in het communiceren met hoogbegaafde leerlingen (en hun ouders) met als doel om gevoelens en emoties te gaan herkennen en erkennen en zicht te krijgen op wat er gebeurt, zowel voor jou als voor de leerling.

Naast deze lezing is het ook mogelijk om een serie van 3 verdiepende workshops te volgen mbt communicatie met hoogbegaafde leerlingen (en hun ouders). Deze workshops staan gepland voor woensdag 9 februari 2022, woensdag 2 maart 2022 en woensdag 6 april 2022.

Datum:            3 november 2021
Tijd:                 15.00 – 17.00 uur
Locatie:           SBO De Welle, Winkelsteeg 6, 7607 AT Almelo
Voor wie:        Leerkrachten , intern begeleiders en specialisten begaafdheid (PO en VO)
Spreker:          Maarten Haalboom (OmZin training Borne)

Opgave kan nog tot 2 november 2021 bij Annemieke Slaat: secretariaat@swv-twentenoord.nl