Op 21 november vindt er vanuit het kenniscentrum hoogbegaafdheid een webinar plaats over het onderwerp Onderpresteren. Dit webinar is inmiddels al vol, maar je kunt het vanaf 25 november terugzien op de website van het Kenniscentrum Hoogbegaafdheid (https://www.kenniscentrumhb.nl/)
Spreker: Marjolein van Weerdenburg. Zij gaat in op wat we vanuit de wetenschap over onderpresteren op dit moment kunnen vertellen.
Bij onderpresteren gaat het om een betekenisvol verschil tussen de verwachte en daadwerkelijke prestatie van een leerling. Onderpresteren kan absoluut, relatief, situationeel of chronisch zijn. Er zijn meerdere complexe oorzaken van onderpresteren, maar de basis wordt gevormd door een mismatch tussen onderwijsbehoeften en onderwijsaanbod waardoor de leerling niet komt tot verwezenlijking van het ontwikkelingspotentieel. Hierbij spelen motivationele, sociale en emotionele factoren een rol. Het aantal studies naar effecten van interventies tegen onderpresteren bij (hoog)begaafde leerlingen is nog beperkt en de bevindingen moeten voorzichtig worden geïnterpreteerd. Uitkomsten van deze onderzoeken vertonen geen sterk bewijs dat deze interventies de schoolprestaties verbeterden van leerlingen die onderpresteerden. Wel bleken de interventies de psychosociale kenmerken van de leerlingen die onderpresteerden te verbeteren.