Een publicatie met daarin de belangrijkste principes uit de psychologie over het onderwijs aan begaafde leerlingen. De psychologische wetenschap kan veel bijdragen aan het verbeteren van het leren en lesgeven in zowel reguliere klassen als klassen voor begaafde leerlingen. Het lesgeven en leren zijn nauw verbonden met bijvoorbeeld cognitie, motivatie, sociale interactie en communicatie. Daarnaast kan de psychologie belangrijke inzichten geven in effectieve instructie, onderwijsomgevingen die het leren bevorderen, en het goed gebruiken van toetsing, waaronder gegevens, tests en metingen, evenals onderzoeksmethoden voor het lesgeven aan begaafde leerlingen. Elk principe wordt besproken en is voorzien van relevante literatuur en uitleg over de relevantie ervan voor het begaafdheidsonderwijs.
Deze Nederlandse versie is tot stand gebracht in samenwerking tussen de Radboud Universiteit en de POINT-onderwijsonderzoekswerkplaats. Dit document is een vertaling van: ‘Top 20 Principles From Psychology for PreK–12 Creative, Talented, and Gifted Students’ Teaching and Learning. American Psychological Association, Center for Psychology in Schools and Education, 2017.